Fire forslag til lækker og mættende morgenmad i weekenden
Del med dine venner

Hvis I gerne vil gøre lidt ekstra ud af morgenmaden i weekenden, får I her fire forslag til, hvad I kan servere. Vi har taget udgangspunkt i mad, der både smager godt og giver en god mæthed.

Det er fantastisk at fejre, at I har mere tid om morgenen i weekenden ved at lave noget særligt lækkert til morgenmad. Det er med til at gøre, at dine børn virkelig får fornemmelsen af, at lørdag og søndag er nogle helt særlige dage – og vil nyde dem i endnu højere grad.

Men med børn kan det være lidt svært at finde på en lækker morgenmad, der også er forholdsvis sund og kan holde dem mætte i længere tid ad gangen. Er du i tvivl om, hvad du skal lave til dem, får du her fire tips til lækre og mættende retter, som du kan lave i en fart.

Pandekager er et sikkert hit

Du kan lave pandekager på utrolig mange måder. Hvis du gerne vil give dem et sundere tvist, kan du derfor nemt gøre det. Det kan for eksempel være ved, at du laver dem med mindre sukker, serverer dem med friske bær til, eller du kommer grovere mel eller havregryn i. Det er også med til at gøre, at de mætter noget mere.

Lige meget hvordan du laver pandekagerne, er det dog en hurtig og lækker form for mad, som både du og dine børn helt sikkert vil elske at fejre weekenden med. Find en god opskrift på pandekager her. Eller se videoen nedenfor:

Smoothie er lækker og forfriskende

Har du svært ved at få dine børn til at spise frugt og grønt, kan det hjælpe dig, at du blender det til en lækker smoothie. Det vil de helt sikkert synes, er en god start på dagen i weekenden. Ofte glider en sød og forfriskende smoothie lige ned. Du kan selv vælge, hvad du vil komme i den. Du kan derfor for eksempel eksperimentere med at gemme spinat, gulerod eller rødbede i smoothien for at få dine børn til at spise flere grøntsager.

smoothie

Yoghurt med müsli er nemt og sødt

Dine børn vil sikkert foretrække en form for müsli, hvor der er masser af sukker, chokolade og lignende i. I det tilfælde går noget af det sunde dog af müslien. Derfor gælder det om at finde en mellemting mellemting mellem den ultrasukrede müsli og den helt sunde og tørre slags, så både forældre og børn er tilfredse med den. Du kan eventuelt lave den selv for at være sikker på, hvor meget sukker der er i.

youghurt med musli

Det er rart at have yoghurt med müsli som en hurtig mulighed de weekender, hvor I skal noget. Så adskiller det sig stadig fra hverdagens morgenmad, men er ikke noget, som I behøver at bruge lang tid på.

Røræg og rugbrød glider hurtigt ned

Skal I ud ad døren i en fart, kan det også være lækkert med nogle røræg og rugbrød. Det behøver ikke at tage lang tid at lave, og det er samtidig meget hurtigt at spise. Derudover er det ikke noget, der kræver mange ingredienser, hvilket også er rart, når du hurtigt skal bikse det sammen.