Hvordan du håndterer stress over for dit barn
Del med dine venner

At være forældre kan være hårdt, meget hårdt. Men at skulle håndtere fuldtidsjob og få en hverdag til at fungere derudover, kan godt lede til en hurtigere hjertebanken og ondt i hovedet. Stress er noget næsten alle os kender til på den ene eller anden måde, og noget som vi alle sammen meget gerne skulle undgå. Det mest ironiske af det hele er også, at stress kan føre til mere stress. For det kan netop godt være stressende at være stresset. At være stresset kan føre til en sygemelding fra arbejde og andre problemer i hverdagen. Det er hverken rart for dig selv, din familie eller dit barn, hvis du er stresset, for det kan god mærkes på dig. Derfor skal man så vidt som muligt prøve at undgå at blive stresset, og hvis det sker, skal man prøve at komme på benene igen, så man kan være frisk og glad med overskud, både til job og familie.

 

Når du føler dig presset

Der kan være perioder i dit liv som er mere travle end andre. Dermed kan du også i perioder være mere presset og stresset. Det kan nærmest ikke undgås at være blive en smule stresset i perioder, desværre, men man kan heldigvis gøre forskellige ting, for at prøve at modarbejde det. Hvis du er inde i en periode hvor du ikke kan holde styr på hverken hoved eller hale, er det en god ide at lave lister og planlægge din tid. Du kan både lave dagsplaner eller ugeplaner, hvor du holder styr på kalenderen og alle dine mange aftaler. Derudover skal du huske at spise sundt og varieret. Dermed kan du sikre din krop god energi og en masse vitaminer. Med en god kost får både krop og sind mere balance, og dermed kan du også få en bedre søvn. Søvnen er også ekstrem vigtig for dit velvære. Du skal så vidt som muligt prøve at komme ordentlig tid i seng og få en stabil nattesøvn. Det betyder alverden for dit heldbred, dit energiniveau og dit humør, at du får sovet godt og længe nok om natten. Derudover skal du huske at fokusere på det du har behov for. Nogle gange kan det være nødvendigt at bruge en hel weekend på at slappe af med familien. Det er helt okay at melde sig lidt ud af verden engang imellem og holde en pause fra den stressede hverdag. Det kan være nødvendigt for at man kan holde hovedet koldt, og ikke blive stresset.

 

Hvis du allerede er stresset

Hvis du allerede er gået ned med flaget, og er blevet stresset, skal du komme på benene igen. Igen her er kost og søvn en yderst vigtig faktor for at du kan blive rask. Man kan blive overrasket over hvor meget ens kost egentlig betyder, og hvor meget sund og varieret kost kan ændre ved dig. At spise sundt, kan give dig mere energi og give din krop de vitaminer og proteiner den kræver for at blive rask igen. Derudover er det en god ide at få rørt sig. Du behøver ikke nødvendigvis at kaste dig ud i det helt store træningsforløb, men lidt daglig motion kan gøre meget. Hvis du døjer med søvnproblemer kan du overveje at prøve den nye cannabisolie, der b.la. skulle hjælpe gevaldigt på sådanne problemer. Du kan læse mere om den på Formulaswiss.com. Når du er stresset kan du godt blive træt og i dårligt humør, og der skal ikke meget til før at du bliver sur og tvær. Det er vigtigt at være bevidst om dit humør og din udstråling når du er med dit barn. Dit barn kan blive utrygt hvis du ikke er dig selv. Derfor bliver man nødt til at gøre et nummer ud af at holde hovedet højt, når dine nærmeste har behov for det. Derudover kan det være en god ide at få noget professionel hjælp, så du hurtigere kan komme du af dit stressforløb, og være dig selv hundrede procent igen.