Del med dine venner

Hjerteforeningen anbefaler, at du og dit barn spiser 350 gram fisk om ugen – det svarer til, at I skal spise fisk til to hovedmåltider om ugen. Fisk er nemlig en vigtig del af vores hjerne- og hjertevenlige kost, da de indeholder de såkaldte omega-3 fedtsyrer, og heraf de to særligt effektive fedtsyrer; EPA og DHA.

Det er særligt de fede fisk, der indeholder flest omega-3 fedtsyrer, og derfor anbefales det, at du og dit barn minimum spiser 200 gram fedt fisk ud af de 350 gram fisk, som anbefales. Eksempler på fedt fisk er laks, sild, makrel og hellefisk. De magre fisk er blandt andre torsk, rødspætte og skrubbe.

Med en travlt hverdag, kan det dog være en udfordring at planlægge, at du og dit barn som minimum, spiser fisk til to hovedmåltider om ugen – Især hvis dit barn ikke er glad for smagen af fisk.

Hvis det ikke er muligt at få dit barn til at spise den anbefalede mængde fisk, så anbefales der, at dit barn får et kosttilskud i form af fiskeolie.

 

Nemt og børnevenligt kosttilskud

Fiskeolie kan fås i kapsler, der sluges, i tyggetabletter og i olieform. Det kan dog også være en udfordring, at få dit barn, som ikke er glad for fisk, til at indtage kosttilskuddene, da de som oftest kan give en eftersmag af fisk. Derfor skal det nævnes, at det er muligt at få kosttilskuddet i olieformen med andre smagsvarianter, så dit barn ikke smager fiskeeftersmagen.

Eye Q producerer fiskeolie med smagsvarianterne citrus og vanilje. Eye Q’s kosttilskud i olieform kan anvendes af børn, som er minimum 3 år gamle. Til babyer fås skruekapsler – Indholdet af én skruekapsel hældes dagligt i væske eller mad så som mælk eller babymad. Eye Q producerer desuden også kapsler til gravide, der bør indtages én af dagligt i forbindelse med et måltid, efter konsultation med en læge.

Du og dit barn har altså muligheden for nemt at den anbefalede mængde af de gavnlige omega-3 fedtsyrer uden alt for mange udfordringer – enten som kost alene, som kost og kosttilskud eller som kosttilskud alene.