Fysisk aktivitet er essentielt for et sundt helbred. Hvis både du og din familie godt kunne trænge til at hoppe i træningstøjet lidt oftere, er yoga et glimrende udgangspunkt. I modsætning til for eksempel styrketræning handler yoga ikke kun om at opbygge muskelmasse. Yoga centrerer helhedsoplevelsen, der både omfatter krop og sind. Nedenfor giver vi dig 5 tips til, hvordan I kommer godt i gang med yoga som familie.

 

Etabler en god rutine

 

Enhver form for træning kræver, at du etablerer en god træningsrutine. På denne måde kan yoga og andre træningsformer sammenlignes med for eksempel at gøre rent. Hvis du ikke gør plads til rengøringen i din kalender, er der en stor risiko for, at du kun sjældent kan huske, hvornår du sidst gav hjemmet en opfriskning.

Yoga er kun effektivt, hvis du dyrker det jævnligt. Til at starte med bør du og din familie afsætte mindst én ugentlig time til jeres træning. Som I langsomt begynder at komme i form, kan I sætte timeantallet op til to og senere til tre. Sæt jer sammen og bliv enige om en ugentlig aften, hvor ingen af jer har andet at se til.

 

Supplér træningen med ordentlige madvaner

 

Nu hvor I har besluttet jer for at gå i gang med at dyrke yoga, kan I med fordel supplere jeres nye rutine med andre gode vaner. Lad bilen stå og tag cyklen til arbejde eller skole. Sørg for at få mindst otte timers søvn hver nat. Og prøv at skære ned på alkohol, sukker og junk-food. Mange af os indtager langt mere usund mad, end vi egentlig er klar over. Men i dag findes der så mange sunde opskrifter på nettet, at det faktisk ikke er specielt tidskrævende at lægge nærende madplaner, som tilmed er velsmagende.

 

Find det rette yogalærer

 

Den mest effektive måde at lære yoga på, er selvsagt ved at tilmelde sig et yoga-hold. Uanset hvor i landet I befinder jer, findes der med garanti en dygtig yogalærer i nærheden, og mange yogalærere udbyder både begynderhold og hold, hvor du kan medbringe dine børn.

Hvis du ikke kan finde et hold, der passer ind i familiens kalender, kan du prøve at gå på nettet og søge efter online træningsvideoer. Der findes en lang række yoga-kanaler, som udbyder gratis yoga-sessions til ethvert niveau og ethvert behov. Fordelen ved at gå online er naturligvis, at I da kan dyrke yoga, lige når det passer jer.

 

Læg mærke til jeres fremskridt

 

Yoga kræver tid og tålmodighed. I starten vil I måske føle, at I ikke rigtig gør nogle fremskridt, men prøv at lægge mærke til, hvordan I klarer visse øvelser med et par måneders mellemrum. Er I vedholdende, vil I helt sikkert kunne se seriøs fremgang i løbet af kun et par måneder.

 

Investér i det rette udstyr

 

Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at I investerer i det rette yogaudstyr. En stor yogamåtte er uundværlig for enhver yoga-udøver, og det samme gælder ordentligt træningstøj. I kan også prøve en yoga blok. Find jeres udstyr online og kom så i gang!