Annonce
Når noget får påhæftet mærkatet ’dansk design’, er det en stor anerkendelse. Det gælder ikke blot indenlands, men også på verdensplan står den danske designfilosofi for noget ganske særligt. Noget simpelt. Noget ægte. Noget, der borer sig helt ind til kernen af, hvad det vil sige at være tjekket.
Dansk design er ikke noget, der ligefrem råber til himlen med ekstravagance, filigran og mange sirlige snirkler og krummelurer. Dansk design er derimod repræsentationen af det rene og det ægte. Det funktionelle. Det, der fungerer for folket. Op gennem 1950’erne markerede Danmark sig på verdenskortet gennem moderne arkitektur og møbeldesign. Og måske netop på grund af den definerende vision om, at brugsgenstande først og fremmest skal være funktionelle, topper de danske designklassikere de lister over designs, som har holdt sig bedst gennem årtier.
Danmark i vævet – og denne gang er det er også for børn
Også på modefronten har Danmark markeret sig positivt. I den danske modebranche har man dyrket det særligt danske, der blev etableret af efterkrigstidens arkitekter, gennem et fortsat fokus på materialerne, det menneskelige islæt og det neutrale i form af blandt andet underspillede farvenuancer. Det danske design er ikke blot for eliten – men som danskere har vi en kulturel fællesforståelse af det danske design, som værende et godt design, som vi alle elsker og er stolte af.
Netop det folkelige kommer i disse dage særligt til udtryk i det danske designs inklusion i tøjet til de mindste. Mange af de danske brands, der høster størst succes på børnetøjsmarkedet i øjeblikket, er dem, som synes at dyrke de danske designtraditioner mest. Blandt disse er for eksempel de københavnske børnetøjmærker Marmar og Wheat. Tøjbutikken Luksusbaby, som har et stort udvalg af Marmar babytøj samt et stort udvalg af Wheat produkter, bekræfter indtrykket af, at danskerne vil have danskdesignet børnetøj. De oplever i stigende grad, at forældre – bevidst eller ubevidst – vælger tøjet ud fra de kriterier og værdier, som de danske brands er bygget på.
Og gamle Danmark skal bestå
Om det blot er et modefænomen, er naturligvis svært at gisne om. Det står efterhånden fast, at dansk design er kommet for at blive. Og at filosofien i det danske design er noget, der efterspørges specifikt på både det nationale og det globale marked. Men det er dog tydeligt at se, at de danske traditioner løbende vinder indpas i flere og flere danske produkter. Og nu er traditionerne således også nået ned i børnehøjde.