Lige siden vi første gang begyndte at høre om Virtual Reality, var der ingen tvivl om at det ville blive stort for gaming. Der var store forhåbninger om hvad gaming ville blive til. Omfattende spilverdener, fordybende universer – fuldstændig ligesom at være der selv…
…Men så ramte virkeligheden. Vi lærte hurtigt at det kræver en hel del specialiseret hardware, og dermed kom der en kæmpe hurdle i forhold til udviklingen af spillene – for hvilke spiludviklere vil løbe risikoen for at lave spil specialiseret til hardware som næsten ingen har? I denne artikel ser vi nærmere på Virtual Reality, hvilke udfordringer der har ramt konceptet – og hvad der skal løses, for at kunne udrulle spillene til allemandseje.
Hvorfor ser vi ikke Virtual Reality spil på casinoer?
Som vi tidligere har nævnt, lader det store “boom” i virtual reality spil vente på sig. Det flyder ikke just med VR spil på platforme som Vulkan Vegas, og det er der en god grund til. Der er nemlig ikke særlig mange spil der rent faktisk tilbyder en Virtual Reality oplevelse, og dem der er, er typisk meget specialiserede.
Med specialisering mener vi, at spillene typisk:
- Kræver særligt hardware (briller, headset)
- Ofte kræver ekstra særligt hardware (pistol-controllere, handsker, gulve)
- Kun fungerer til én type eller et brand hardware
Jo mere specialiseret et spil er, jo mere indskrænket bliver den tilgængelige spiller skare også. Og når man ser på hvor mange penge spiludviklerne kan tjene på at designe og udvikle spil, til en spiller skare der allerede er tilgængelig – og som konstant hungrer efter nye eventyr, forstår man hvor stor en satsning det er for spiludviklerne.
Hvad kan sætte gang i udviklingen?
Nu lyder det hele måske en anelse dystert og pessimistisk her i artiklen, men det betyder altså ikke at der ikke er håb forude. For billedet af branchen er væsentligt anderledes i dag, end det var for en række år siden – selvom det selvfølgelig ikke er uden sine udfordringer.
Bedre forståelse af universelt hardware
Der er kommet en væsentligt bedre forståelse af, at det er nødvendigt at have en mere universel form for hardware, for at udbrede muligheden for rent faktisk at kunne bruge VR. Derfor ser man også mere hardware der bliver udviklet ud fra mere eller mindre open-source principper, hvor de kan bruges til flere forskellige ting.
Et nyt “våbenkapløb i gaming”
Mange mener, at der er en revolution i gang i gaming industrien – en kamp mod spiludviklerne og gamerne. Mange gamere har set sig sure på de store spilhuse, fordi de føler at spil i højere og højere grad bliver “play-to-win” orienterede, og at gamerne bliver spist af med halvfærdige pre-releases, og færdige spil der bliver lancerede med fejl – og i ringe kvalitet.
Dette har fået spilhusenes popularitet til at crashe, hvor mange gamere er begyndt at gå til indie udviklere i stedet for. Og her skal man ikke undervurdere vigtigheden af at have et gamer-community bag sig.
I takt med at dette bliver mere og mere udbredt, betyder det også at der er et højere behov for at skille sig ud, og dette er blandt andet noget disse mindre udviklere i stor stil gør via Virtual Reality forsøg, fordi dette vil være en sand game-changer for dem.
Flere gamere at henvende sig til
Det er ikke kun revolutionen ovenfor, der har været markeds skabende for Virtual Reality – men også det faktum at gaming er blevet ekstremt populært i samfundet. Der var engang – for ikke så længe siden – hvor det at game, var en stereotype der ofte var forbundet med at sidde i forældrenes kælder, sjældent se sollys, og have 2 venner – som typisk var tamagotchier.
Sådan er det imidlertid absolut ikke længere. Gaming er blevet folkeeje, og det ser man blandt andet også på eSport genren, hvor gamere efterhånden har samme status som traditionelle atleter. Dette skifte i måden samfundet ser gaming på, har været med til at åbne op for “Gaming 2.0”, hvor der bliver vendt op og ned på alt.
Hvordan ser fremtiden så ud?
Når man lægger det hele sammen, begynder man at kunne få et temmelig klart billede af gaming som institution. Det er en sektor hvor der sker utroligt meget lige nu, og hvor der er en spirende kamp mellem indie udviklere og de store spilhuse – hvor de store spilhuse absolut ikke er garanteret en sejr.
Krydrer man dette med at hardware producenterne også er begyndt at få øjnene op for, at deres enheder bør være mere universelle, og drysser et lille trumfkort på toppen, der består i at gaming er blevet “cool”, så er der pludselig et ideelt marked for de udviklere der vil satse på Virtual Reality, idet det er blevet væsentligt mere realistisk at få udrullet spillene.