Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.

Godnathistorien er læst, dynen er trukket helt op til under næsen, og døren bliver forsigtigt lukket i. Selvom aftenrutinerne er på plads, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at dit barn får en optimal nats søvn.

En god og dyb nattesøvn kan nemlig gøre store underværker for dit barns trivsel, og derfor er det yderst vigtigt, at dit barn har mulighed for at tilbringe en uforstyrret nat i drømmeland. Derudover er der nogle ekstra overvejelser, som du kan gøre dig for at forbedre dit barns søvn.

En kvalitetsseng til dit barn er en god investering

En behagelig seng betyder en hel del for nattesøvnen. Det er dog svært at sætte en finger på, hvad der gør en seng den perfekte løsning til dit kære barn. Forholdet til komfort varierer netop fra barn til barn, hvilket kan gøre det en smule besværligt at ramme fuldstændig plet.

Et godt udgangspunkt er dog at finde en seng med en god madras i høj kvalitet. Det kan være en springmadras, der med sine fjedre sørger for, at sengen er komfortabel og holder formen i mange år frem. Levetiden på en springmadras er ofte lang, og dit barn kan derfor have glæde af den lækre madras i flere år.

Mørklægningsgardiner på soveværelset holder forstyrrende lys ude

De fleste sover bedst i et helt mørkt rum. Her vil mørklægningsgardiner sikre, at rummet ikke pludselig bliver lyst op af enten billygter, gadelamper eller sollys. Derved vil dit barn ikke pludseligt vågne op, fordi skæret fra lyset rammer ham eller hende i ansigtet.

Derudover er mørklægningsgardiner en god måde at fortælle barnet, at det nu er sovetid. Dette er især belejligt om sommeren, hvor solen stadig indbyder til udendørslege sent ud på aftenen. Du kan derved ”slukke” for solen, sådan dit barn er indforstået med, at dagen er gået på held, og Ole Lukøje er klar til at tage over.

Om sommeren står solen tilmed tidligt op, hvilket kan få barnet til at stå tidligere op end nødvendigt. Med et mørklægningsgardin er du sikker på, at dit barn får en dyb og uforstyrret søvn.

Skærmtid før sengetid er en dårlig idé

Det blå skær fra en tablet, telefon eller computer er ikke just godt for dit barn. Generelt set er denne lyskilde ikke betydelig skadelig, men skæret fra en skærm kan påvirke dit barns indre kropsur. Du har højst sandsynligt allerede erfaret, at hvis dit barn sidder og spiller på en tablet lige inden sengetid, vil barnet virke frisk – også selvom klokken er mange.

Du kan undgå dette, hvis du sætter en tidsramme for, hvornår dit barn skal lægge skærmen fra sig. En god tommelfingerregel siger, at man bør lægge skærmen fra sig cirka en time inden sengetid. Det er både praktisk i forhold til det blå lys og den klassiske sætning ”lige et spil mere”. Med et fast tidspunkt for skærmbrug vil du muligvis høre en smule brok fra dit barn, men det vil i sidste ende gavne dem i forhold til deres nattesøvn.