Drømmer du om at have mere tid til børnene? Så overvej at blive iværksætter og starte en webshop op. Det kan sagtens lade sig gøre at drive forretning og have små børn i hjemmet, og med en webshop får du både mere frihed over din arbejdsdag og mere fleksible arbejdstider. Du har sikkert en passion for en bestemt type produkt, eller du synes måske, at en bestemt målgruppe bliver overset på det kommercielle marked. Her har du allerede frøene til din virksomhed – næste skridt er at dyrke dem, så drømmen kan spire.

Det er dog ingen hemmelighed, at der ligger en del teknisk og administrativt arbejde bag det at oprette en webshop. Har du uendelig tid og tålmodighed, så handler det bare om at gå i gang. Men hvad er alternativet, hvis det ikke er tilfældet?

Tjo, ansæt en specialist og hav altid en ekspert til at hjælpe dig med de områder, hvor du er svagest. Til gengæld kan du bruge din tid og energi på de områder, hvori du er stærkest, eller som du brænder mest for fx brandingdelen af din virksomhed eller kontakten til din kundebase på sociale medier. Læs mere neden for om 4 ting, som et webbureau kan hjælpe dig, når du vil starte en webshop.

 

Design passer til dit univers

Når du selv opretter en webshop, kan du ikke gøre så meget ved designet – især hvis du benytter dig af en gratis template. Her må du så gøre op med dig selv, om du kan leve med et basalt design, som ligner det, man kan finde på tusindvis af andre webshops, eller om du er villig til at investere i et design, som er skræddersyet til din forretning.

 

Funktionaliteter der bare er spot on

I samme boldgade som punktet oven for så kan du se frem til begrænset funktionalitet, hvis du vælger en template til din webshop. For nogle er det nok med en template, da de ikke behøver mere end det. Men i langt de fleste tilfælde er en template kun en midlertidig løsning, indtil webshopejerne får indblik i, hvordan deres brugere færdes på shoppen. Det kan give anledning til, at man reevaluerer sit behov, og måske er resultatet heraf, at der simpelthen er brug for yderligere funktionaliteter.

 

Checkflow uden dikkedarer

Umiddelbart er checkoutflowet noget af sidste, som man tænker på, når man går og overvejer at starte en webshop. Ikke desto mindre er det her, at du kan miste mange af dine kunder, hvis ikke brugerrejsen bare spiller. Den seneste e-handelsundersøgelse viser, at hele 35% af danskerne har afbrudt et køb i 2019. Og den primære årsag? De syntes, at ordreprisen inklusive fragt var alt for høj. Så finder dine kunder først ud af, hvad den totale pris er i de senere trin i checkoutflowet, så er der en god chance for, at de tager benene på nakken.

 

Betalingsløsninger

Hvordan skal dine kunder betale? Betalingskort har længe været standarden indenfor online handel, men nyere og nemmere betalingsløsninger er ved at vinde indpas. Tag fx MobilePay, hvor man ikke behøver finde dankortet frem for at gennemføre et køb – i stedet tager man fat i mobilen, åbner MobilePay-appen og swiper til højre – færdig bum, betaling og køb gennemført på 10 sekunder. Når det kommer til betalingsløsninger, skal du tænke på, at jo nyere og ”eksotisk” din betalingsløsninger er, desto større er chancen for, at der endnu ikke findes integrationer til dem.